http://bayanbox.ir/info/4508512884344228618/IMG-20150317-WA0013 قلعه سکه سان :: CEKASAN - تارنمای فنی و تخصصی مهندسی عمران و معماری سکه سان

CEKASAN - تارنمای فنی و تخصصی مهندسی عمران و معماری سکه سان

when in doubt, lave out

قلعه تاریخی و بی نظیر سکه سان شاهکار مهندسی دوره ساسانیان

قلعه سکه سان که به زبان محلی قلعه سکه سو نامیده می شود در قسمت جنوب غربی شهرستان دره شهر ما بین روستای وحدت آباد(خان پری) و روستای فاضل آباد قرار دارد . قلعه سکه سان (سکه سو) بی شک یکی از بزرگترین و مهندسی ترین بناهای دوره ساسانی می باشد. در ساخت این بنای عظیم از سنگ گچ و قلوهای اور سایز(قلوه سنگ بزرگ) استفاده شده است ضخامت دیوارها در این قلعه گاهی به یک متر نیز می رسد متاسفانه بدلیل کنده کاری های غیر قانونی اثر چندانی از آنها باقی نمانده و اغلب قسمت های این بنا در اثر انفجار تخریب شده است. اما آنچه قلعه سکه سان را نسبت به ما بقی بناها متمایز می کند مسیر صعب العبور آن است قلعه بر روی نوک قله واقع شده است و تنها مسیر دسترسی به آن از سمت روستای فاضل آباد و دارای منظرهای بی نظیری می باشد .

عکس های زیبا و مناظر بی نظیر در مسیر قلعه سکه سان  ورودی روستای فاضل آباد

فاضل آباد

 صعود به بالای قله و رسیدن به موقعیت قلعه بدون استفاده از راهنمای محلی برای افراد غیر بومی تقریبا غیر ممکن است.

واقعیت این است که هنوز کاربری این قلعه بصورت دقیق مشخص نشده است اما بنا به گفته های مردم بومی این منطقه (روستای فاضل آباد- روستای وحدت آباد) و نیز با توجه به نام این قلعه می توان نظریه ضراب خانه را بیشتر از سایر نظریه ها برای کاربری این قلعه قبول کرد .

البته برخی بر این باورند که از این قلعه در دوران حسن صباح به عنوان دانشکده نظامی استفاده شده است.

مسلم حاجی وند